Leib ja sink, kohv ja piim, kama ja keefir – head asjad tulevad ikka paarikaupa. Tuleb lihtsalt kindel olla, et kokku satuvad kaks head asja, mis omavahel harmooniliselt koos toimivad. Miks ei võiks see kehtida ka klaverimängu kohta?
Duetti mängides on õige partneri leidmine määrava tähtsusega, kuid klaveriduettide puhul pole see kindlasti mitte ainus tähelepanuväärne faktor. Näiteks võivad kaks kitarristi samuti duetti mängida, kuid vaevalt nad seda ainult ühe, jagatud kitarriga teevad. Seevastu on klaveritoolil piisavalt ruumi kahele mängijale ning klahve jätkub samuti kahele käepaarile piisavalt.
Selline koosmäng loob lõputuid uusi muusikalisi võimalusi. Alates lustakatest paladest nagu igihalgas „Koerapolka“ kuni keeruliste teosteni nagu Mozarti „Sonaat kahele klaverile“, klaveriduetid on suurepärane viis oma oskusi arendada. Isegi algajad klaverimängijad saavad koos harjutada, kui nad:
- on enamvähem samal tasemel,
- on pala iseseisvalt eelnevalt läbi harjutanud,
- on omavahel kokku leppinud, kes mille eest vastutab,
- suudavad muusikalist väljendust üksteisega sobitada.
Klaveriduettide mängimine ei tähenda lihtsalt seda, et kaks inimest mängivad korraga sama lugu. See nõuab planeerimist, harjutamist ja head koostööd. Vaatame täpsemalt, millest kogu protsess koosneb ja tutvume seejärel mõningate muusikapaladega, mida on võimalik duetina hästi esitada.
Eduka klaveridueti eeldused
Nagu juba mainitud, saavad isegi algajad klaverimängijad duettide abil oma oskusi arendada. Seega võib öelda, et tehniliselt ei ole koos mängimine raske. Küll aga nõuab see valmisolekut teise mängijaga lava ja tähelepanu jagada. Esimene samm edukaks klaveriduetiks ongi harjumine mõttega, et peale oma käte koordineerimise on vaja ka teise mängijaga koostööd teha.
Kuigi muusika on universaalne keel, on muusikaline väljendus see-eest väga isiklik. Leida keegi, kes tajub mõnda lugu täpselt samamoodi nagu sa ise võib olla keeruline ülesanne. Veelgi olulisem on leida partner, kelle eesmärk on kuulajatele edasi anda samu tundeid ja sõnumeid nagu sa ise tahad edastada. Nagu iga teisegi koostöö puhul tuleb ka klaveriduetis olla valmis kompromissideks.

Oletame, et oled hiljuti avastanud enda jaoks džässklaveri võlu, kuid õpetaja määrab sulle partneriks mängija, kes eelistab klassikalist repertuaari. Esmapilgul võivad need žanrid väga erinevad tunduda, kuid tegelikult võib sellest sündida ideaalne kooslus, kuna mõlemal mängijal on võimalus oma tõlgendusi väljendada. Edukaks koostööks tuleb lihtsalt kokku leppida, kuidas te pala ühiselt esitate.
Klaveriduetid, nagu ka jazz ja klassikaline muusika, kuuluvad ansamblimuusika maailma. See tähendab, et iga mängija saab oma võimaluse särada, samal ajal kui teised liikmed puhkavad. Eduka esituse võti peitub oskuses need erinevad rollid sujuvalt kokku põimida. Seetõttu tuleb duetti mängides pidevalt rütmi ja takte loendada, isegi siis, kui sa parasjagu puhkad.
1. Kasutage sama väljaande noote, et vältida erinevusi märkustes.
2. Nummerdage ühtemoodi kõik taktid, et vajadusel kiiresti orienteeruda.
3. Harjutage pala iseseisvalt enne koos mängimist.
4. Leppige kokku, kuidas te muusikalisi osi tõlgendate ja jagate.
5. Olge üksteise eksimuste suhtes kannatlikud ja toetavad.
Mõlemad mängijad peaksid kindlasti pala ka iseseisvalt ja eelnevalt harjutama. On väga oluline, et kasutate sama väljaande noodimaterjali, et vältida erinevaid märgistusstiile. Mõlemad mängijad peaksid taktid nummerdama, sest nii saab vajadusel kiiresti uuesti edasi minna, kui üks teist hetkeks järje kaotab. Ja viimane, kuid mitte vähemtähtis meelespea, on see, et tuleb olla partneri võimalike apsude suhtes mõistev, sest tõenäoliselt tuleb sul endalgi aeg-ajalt mõni viga sisse.
Rollide jaotus klaveriduetis
Klaveriduettide puhul jaotatakse klahvistik üldjoontes kaheks: bassi- ja meloodiapool. Klaveri madalam ots, bassipool, kannab nime secondo ning selle mängimine on üldiselt keerulisem. Kõrgem, meloodiline pool on primo, mille ülesandeks on kanda meloodiat ja mängida kaunistusi. Tavaliselt peetakse seda osa lihtsamaks.
Levinud praktika kohaselt vastutab secondo mängija ka klaveri pedaalide kasutamise eest, kuigi see pole kivisse raiutud reegel. Nooremad bassiosa mängijad ei pruugi lihtsalt pedaalideni ulatudagi. Pealegi on pedaalikasutus teatud määral paindlik ning selle jagamine tuleb samuti omavahel läbi rääkida ja kokku leppida.

Samuti oleks mõistlik juba enne koos mängimist kokku leppida, kes nootide lehti keerab. Tavaliselt teeb seda mängija, kes lehe lõpus parasjagu ei mängi. Kui aga mõlemad sel hetkel mängivad, tuleks leppida kokku, kuidas ja millal lehe keeramine sujuvalt toimub, et mäng sujuks ilma katkestusteta.
Klaveriduettide head tavad
Käsitlesime eelnevalt mitmeid olulisi soovitusi ja võtame nüüd kõik põhitõed kokku. Kui otsustad või sulle antakse ülesandeks mängida klaveriduetti, alusta esmalt teose iseseisva õppimisega. Julge katsetada ja erineva pedaalikasutusega ja proovi tempomuutuseid, et avastada, milliseid uusi nüansse su lugu endas peita võib.
Kui oled palaga juba paremini tuttav, kuula, kuidas su partner seda esitab. Kuidas tema fraasitus sinu omast erineb? Kas tema mängus on erinev helikvaliteet? Arutage neid ja teisi tähelepanekuid omavahel ning tehke nootidesse vastavad märkmed, et mõlema eelistused oleksid selgelt kirjas.
Nagu varem mainitud, tasub igal juhul kõik taktid nummerdada ja tähistada ka pala erinevad lõigud. Kui noot on korrektselt mängitud, võite hakata koos lugemist ja rütmitunnetust harjutama. Enne pala mängimist võite end üksteisega sünkroniseerida heliredelite ja arpedžode harjutamisega, samal ajal mängitud noote valjusti välja öeldes.
Tehnika ja mänguvorm ei pea partneriga olema täiesti identsed, kuid need peaksid olema piisavalt sarnased, et üksteist toetada ja täiendada. Kui pala tehnilised aspektid on mõlemal hästi omandatud, saab hakata mängu ilmekuse kallal tööd tegema. Oluline on meeles pidada, et meloodia peab alati selgelt esile tulema, hoolimata muudest dünaamilistest nüanssidest.
Näiteks võite kujundada järjestikuseid fraase nii, et nende kulminatsioonid vahelduvad vaiksemate ja peenekoelisemate nootidega. Või võite otsustada, et võimsa crescendo lõpetuseks on vajalik sama mõjuv decrescendo. Ükskõik, millise tõlgenduse kasuks otsustate, tehke nootidesse vastavad märkmed ja pidage neist kinni.
Tuntud palad, mis sobivad klaveriduetiks
Mõned duetimängijad usaldavad pala valiku oma juhendaja kätesse, teised valivad ise, mida mängida tahavad. Millisest repertuaarist aga valida? Mitte just iga klaveripala ei ole duetina sobiv ja mõni teos vajab eelnevalt korralikku kohendamist, et sellest saaks nauditav duett.
Järgnevad lood on aga loodud just kahe mängija jaoks. Valik hõlmab kogu muusikalist spektrit, tuntud poplauludest ja muusikalihittidest kuni klassikaliste paladeni välja. Mõni neist on piisavalt lihtne ka algaja pianisti jaoks, teised pakuvad juba rohkem väljakutset.
Igihaljas ja ilmselt pea igaühe esimene klaveril klimberdatud pala on muidugi „Koerapolka“. Euphemia Allen komponeeris selle ühe oktavi ulatuses liikuva loo 1877. aastal ning tema vend, kes oli muusikaprodutsent, aitas tal selle Arthur de Lulli pseudonüümi all avaldada. Allen avaldas loo nii soolopalana kui ka duettseades, andes võimaluse lõbusat pala mängida ka kahekesi.
Sama lõbus, kui on „Koerapolka“ mängimine, on ka sellise pala nagu „Heart and soul“ mängimine. Hoagie Carmichaeli 1938. aasta džässlugu lihtsustati spetsiaalselt klaveriõpilaste jaoks duettide õppimise eesmärgil. See lihtsustatud versioon on tänaseks ka kõige tuntum, kuigi sellest on natuke kahju, kuna originaalversiooni akordikäikudele tugineb suur osa 1950ndate Ameerika popmuusikast.

Ungari heliloojat Franz Liszti ei seostata tavaliselt lihtsate klaveripaladega, kuid iga algaja duetimängija saab tema „Ungari rapsoodia nr 2“ duettseadega hakkama. Kohati lüüriline, kohati dramaatiline pala pakub mängijatele võimaluse oma musikaalset väljendusoskust arendada. Samas kehtib ka mängukiiruse ja sõrmestuse kohta. Liszt kohandas selle pala ise duetiks, jättes sinna alles mõned pöörased ja väljakutsuvad lõigud mõlemale mängijale.
Muusikalide kroonimata kuningas Andrew Lloyd Webber on kinkinud maailmale hulga meeldejäävat muusikat, kuid vähesed tema lood on nii kaunilt melanhoolsed, kui seda on „All I ask of you“. See pala põimib klassikalise muusika elemente teatriliku väljenduslikkusega, tuues esile igatsusliku ja unistava meeleolu. Kõrged noodid väljendavad igatsust, bassipoole mäng toob seevastu sisse jõulisust. Võib öelda, et „All I ask of you“ seab mängijatele rohkem emotsionaalseid kui tehnilisi väljakutseid.
Erinevalt tavalisest klaveriduetist, kus kaks mängijat jagavad ühist klaviatuuri, istuvad duell-klaveri puhul mõlemad mängijad eraldi klaveri taga. Kui soovid duell-klaverite ehk kahe klaveri ja kahe mängijaga dueti jaoks head pala, siis sobib selleks suurepäraselt Mozarti „Sonaat kahele klaverile“ D-duuris. See on juba märgatavalt nüansirohkem ja keerulisem, kui teised siiani mainitud palad.
Duell-klaverite puhul ei saa partneriga koos loendada ega üksteisele märguandeid anda, tuleb olla täiesti sünkroonis. Nii nagu Billy Joel ja Elton John, kelle duell-klaveri etteasted on nii sujuvad, et kuulaja ei märkagi, kui üks lõpetab ja teine alustab. Nende esituses kõlav „Piano man“ on suurepärane näide sellest, kuidas kaks mängijat moodustavad ühe terviku.
Nende kahe legendi esitus näitab suurepäraselt, milles peitub klaveriduettide tõeline võlu. Tasakaal, ühtsus, sünkroonsus ja vastastikune austus on just need omadused, mis määratlevad hea koostöö klaveril.
Kuigi tehnilised oskused arenevad duettide harjutamise käigus kiiresti, on rahuldust pakkuva mängu aluseks hoopis need omadused. Klaverimängu olemust avavad huvitavalt ka mõned faktid klaveri kohta, mis annavad sellele pillile veelgi rohkem sügavust ja tausta.